Původní koněspřežka do Lán nejprve končila na nádraží Bruska (dnes Praha – Dejvice) a teprve v okamžiku, kdy koncesi na její provozování získala Buštěhradská železniční společnost a přestavěla ji na parní provoz, snažila se ji připojit i na síť dalších společností. Nejvhodnějším místem byly Bubny a tak byla roku 1868 dostavěna krátká, ale technicky poměrně náročná spojka a vznikla železniční stanice Bubny.
Terénně náročný průchod jižním okrajem Stromovky vyřešila společnost zapuštěním tratě a zářezem do svahu. Vzhledem k tomu, aby nebyl přerušen přístup k místodržitelskému letohrádku od vnitřního města, došlo k zakrytí části tratě klenbou a zásypem. Vznikl tak první železniční tunel na území dnešní Prahy.
Pro zabezpečení provozu byl nad tunelem postaven strážní domek, postavený poněkud netradičně ve stylu alpských horských domů. S tunelem ho spojovalo dnes zrušené schodiště. Technika postupně vytlačila potřebu strážní služby a domek se změnil na běžný obytný objekt. Ten je dnes opuštěný a čeká na své využití. Opravu by si zasloužily i oba kamenné portály tunelu, zubem času již značně ohlodané.
Je trochu škoda, že přestože je tunel ve Stromovce zajímavou technickou památkou, návštěvníci parku o tom většinou ani nemají tušení. Možná by stálo za zvážení umístit sem informační tabuli, která by upozornila na jeho historické prvenství.