Expozici umístila galerie před Veletržní palác před deseti lety, aby veřejnost upozornila na české a evropské moderní umění 20. století. Realizaci záměru však od počátku pronásledovaly nesnáze. Ačkoliv původně bylo záměrem zapojit umělecké objekty do veřejného prostoru, z bezpečnostních důvodů musely být obehnány masivním oplocením, které deset let bránilo v pohodlném průchodu kolem budovy. Pokus uzpůsobit okolí Veletržního paláce tak, jak je známé kolem světových galerií moderního a současného umění, nevyšel - technická realizace ho změnila takřka v pravý opak.
"Protože objekty před Veletržním palácem už před časem přestaly plnit původně zamýšlený účel, přistoupila nyní Národní galerie v Praze k jejich odborně připravené deinstalaci pod dohledem vedoucího restaurátorského oddělení Petra Kuthana," vysvětlila Kolerusová.
Čtyři z objektů bezplatně zapůjčí Nadaci Machinery Found z Ostravy-Vítkovic, která je vystaví v areálu národní kulturní památky Dolní oblast Vítkovice. Zbývající objekty, Král a Královna od Milana Knížáka, Národní galerie v Praze uskladní v hlídaném prostoru kláštera sv. Anežky České v Praze, kde jsou deponovány i jiné exteriérové objekty.
Odstranění expozic má být jedním z dalších kroků, jak obnovit původní vzhled a funkce vstupních prostor paláce. Letos na podzim se ve Veletržním paláci uskuteční řada projektů, z nichž zřejmě největší pozornost přitáhne výstavy Amalie Giacomini, Dominika Langa a Theodora Pištěka. Veletržní palác čekají i další změny. Počátkem září vypíše Národní galerie v Praze výběrové řízení hned na dvě pozice: ředitele Sbírky moderního a současného umění a vedoucího kurátora výstav současného umění.