Dosud největší retrospektivní přehlídku díla malíře Theodora Pištěka představí od letošního 26. září do 6. ledna příštího roku Národní galerie v Praze. Ve Veletržním paláci budou vedle obrazů a kreseb vystaveny i čtyři velké instalace, uvedla v pondělí za galerii Eva Kolerusová.
Výstava Ecce Homo představí všechny důležité etapy Pištěkova díla. Vedle fotorealistických obrazů například abstrahující objekty ze šedesátých let (různě řezané a deformované části motorů a chladičů), kresby z cyklu Kde budu žít příště i instalace z posledních let. Zastřešujícím tématem je člověk a civilizace a představení Theodora Pištěka jako autora zkoumajícího možnosti různého zpracování prostoru ve výtvarném umění.
Autory výstavy jsou Helena Musilová a Martin Dostál.
Expozice je součástí dlouhodobé dramaturgie Sbírky moderního a současného umění, která chce představit významné autory generace narozené ve 30. letech. Po Pištěkovi galerie dále uvede například Huga Demartiniho nebo Jana Kotíka.
Theodor Pištěk se narodil 25. 10. 1932 v Praze. Na výtvarnou scénu vstoupil po studiích na pražské AVU a dodnes je považován za významného a respektovaného tvůrce. Působil rovněž jako filmový výtvarník. Spolupracoval s Františkem Vláčilem nebo později s Milošem Formanem (za kostýmy k filmu Amadeus obdržel cenu Filmové akademie Oscar). Vedle toho byl také československým reprezentantem v automobilových závodech a automobilismus je i nedílnou součástí jeho výtvarného díla.
Výstavu doprovodí katalog s texty Stanislava Kolíbala, Martina Dostála a rozhovor Heleny Musilové s Theodorem Pištěkem, v němž mimo jiné malíř vzpomíná na studijní léta či na vliv filmu na svou volnou výtvarnou tvorbu.
K výstavě je připravován široký doprovodný program od jednorázových akcí spojených s fotorealistickou malbou, světem automobilů a filmu až po vzdělávací programy pro školy.