V létě roku 1865 zahájila Pražská paroplavební společnost pravidelnou dopravu z Prahy do Chuchle a do Zbraslavi novým, pro tuto trasu od počátku postaveným čtyřicetimetrovým parníkem Praha/Prag. Přestože původní předpoklady se k tomu to druhu podnikání na Vltavě stavěly skepticky, stala se osobní lodní doprava nedílnou součástí společenského i ekonomického života Prahy a jejího okolí.
Na výstavě v Národním technickém muzeu historii lodního parku pražské paroplavby dokumentují modely mnoha jejích významných lodí od počátku paroplavby v Praze až po současnost. Řada z těchto modelů je dobových, takže výstava mimoděk poskytuje také dobrou představu o dějinách lodního modelářství od počátku 20. do současnosti. Nechybí ani součástí lodí a jejich výstroje, různé dobové dokumenty i neznámé unikátní filmové materiály z 20. a 30. let minulého století, zachycující život na palubách pražských parníků.
Největší překvapení se však skrývalo v galeriích a soukromých sbírkách. Autorům výstavy se podařilo identifikovat konkrétní pražské parníky, jejich přístavy a loděnice i výjevy na jejich palubách či v přístavištích v mimořádně kvalitních dílech významných českých malířů, například Bedřicha Havránka, Jakuba Schikanedera, Bohumila Kubišty, Josefa Šímy či Karla Holana. Erbovním dílem výstavy se proto stal dosud neznámý a nikdy nepublikovaný obraz Jakuba Schikanedera Kolesový parník pod Vyšehradem.
Výstava můžete v NTM navštívit až do 1. listopadu 2015.